Självtester ökar hos Stödlinjen

Stodlinjen

Det går att identifiera graden av spelproblem.

Här går vi på casinosnabbauttag.se igenom senaste nytt från Stödlinjen.

Antalet självtester som utfördes på Stödlinjen ökade med 3 000 st under 2022 jämfört med de två föregående åren, 2021 och 2020, och uppgick till totalt 18 000 självtester.

Ökat antal anhöriga söker stöd

Enligt årsrapporten söker fler anhöriga till personer med spelproblem rådgivning och stöd från Stödlinjen. Under 2022 kontaktade 2 235 personer Stödlinjen för hjälp, och av dessa utgjorde anhöriga 37 procent av hjälpsökandena. Detta är en ökning jämfört med föregående år. 46 procent av hjälpsökandena var personer som själva hade spelproblem.

Vanligaste metoden för att söka stöd är via telefon.

Telefon är den primära kontaktkanalen för de flesta som söker stöd från Stödlinjen, med två av tre kontakter som tas via denna metod. Chatt står för 22 procent av kontakterna, medan 12 procent sker via andra metoder såsom e-post.

Stodlinjen

Detta är Stödlinjen

– Ett ovärderligt stöd för personer med spelproblem och deras anhöriga.

Spel om pengar kan vara en underhållande och spännande aktivitet för många människor, men det kan också leda till allvarliga problem. För personer som lider av spelproblem kan spelandet snabbt ta över deras liv och orsaka en rad problem, inklusive ekonomiska svårigheter, relationella problem och psykologisk stress. För anhöriga till personer med spelproblem kan deras kärleksfulla försök att hjälpa ofta leda till frustration och uppgivenhet.

Men det finns en organisation som har gjort det till sin mission att hjälpa personer som lider av spelproblem och deras anhöriga – Stödlinjen. Stödlinjen är en kostnadsfri rådgivningstjänst som tillhandahåller stöd och råd till personer som lider av spelproblem och deras anhöriga.

Stödlinjen sedan 1997

Stödlinjen har funnits sedan 1997 och har sedan dess hjälpt tusentals personer att hantera sina spelproblem. Organisationen är en del av Folkhälsomyndigheten och finansieras av staten. Detta innebär att de som söker hjälp inte behöver oroa sig för att betala något för tjänsterna.

Fördelar med Stödlinjen

Ett av de stora fördelarna med Stödlinjen är att det är en anonym tjänst. Personer som söker hjälp behöver inte uppge sitt riktiga namn eller någon annan personlig information om de inte vill. Detta är en viktig faktor för personer som skäms över sitt spelande eller som inte vill att andra ska veta om deras problem.

Stödlinjen tillhandahåller stöd och råd genom flera olika kanaler. Telefon är den vanligaste metoden för att söka hjälp, men det går också att få stöd och råd genom livechatt och mejl. Stödlinjen har också ett självtest på sin webbplats som kan användas för att utvärdera graden av spelproblem.

Stödlinjen - 18 000 personer genomförde självtest

Under 2022 genomförde över 18 000 personer ett självtest på Stödlinjens webbplats. Av dessa personer var 46 procent själva spelare och 37 procent var anhöriga. Årsrapporten för samma år visar också att fler anhöriga till personer med spelproblem söker stöd och råd hos Stödlinjen, och att telefon är den vanligaste metoden för att söka hjälp.

Stödlinjen är en viktig resurs för personer med spelproblem och deras anhöriga. Organisationen erbjuder stöd och råd på ett säkert och anonymt sätt, vilket kan vara särskilt viktigt för personer som känner skam eller rädsla för att berätta om sitt problem. Om du eller någon du känner lider av spelproblem, eller om du som anhörig behöver stöd och rådgivning, kan du kontakta Stödlinjen på telefon, livechatt, email.

Skrivbent

Olivia Söderström

olivia@casinosnabbauttag.se

Olivia 26 år, född och uppvuxen i Umeå. Arbetat inom casinobranschen sedan 2016 och älskar att skriva om intressanta saker som skapar värde för sina läsare. Hon jobbade först på ett par olika casinon och gick sedan över till jämförelsesidan casinosnabbauttag.se i hopp om att kunna hjälpa spelare göra bättre val.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *